lördag 16 maj 2009

A friday night in May

Jag har haft en mycket trevlig början på helgen tillsammans med en av mina allra bästa vänner, nämligen Madeleine som kom farande från Bollerup fredag eftermiddag. Vi åkte iväg till Willys först för att ladda upp inför eftermiddagen och kvällen med rejält med snacks. Glass, hallon, vindruvor, chips och dipp och choklad. Väl hemma inledde vi med glass, varma hallon och hemmagjord chokladsås, och sedan gick vi vidare in på chipsen. Till detta avnjöt vi en mycket god winecooler som jag själv blandat ihop (faktiskt efter recept) med hjälp av en flaska vitt vin, sprite och en påse Santa Maria Red Fusion Margarita Drink Mix. Mycket gott och mycket lyckat; man kunde med andra ord börja dricka klockan fyra på eftermiddagen utan att bli det minsta påverkad. Men vi behövde lite extra krafter då vi bestämt oss för att låna min lillasysters samling av High School Musicalfilmer och uthärda att se dem. Vi suckade, skrattade och himlade med ögonen i ett par timmar, med andra ord.

Efter andra filmen gjorde vi oss i ordning då vi planerat för utgång. Vi lyckades haffa Lundabussen på väg ner till stationen så vi slapp gå, sedan slank vi in på Donna Gina. Redan där borde vi förstått att det var något som inte stämde - det var nästan ingen där. Visserligen var vi kanske lite tidiga också med tanke på att vi skulle passa bussen. Men vi roade oss där i en timme eller något, och gick sedan vidare till Bar á Bar. Där var det dött. Men vi roade oss själva som vanligt. Bara udda folk där - av det manliga könet var det mest lite för gamla och lite för desperata. Även om det också var ganska underhållande. Och så träffade vi på den tyska killen som jobbar med sin flickvän i stallet jag var och provjobbade i förra månaden (innan jag kom på att jag inte ville jobba med hästar, precis som jag bestämt redan för ett år sedan). Han var där med sin flickvän också, men han var mest med oss tycker jag. Och vi pratade på på vår fina engelska och hade väl ganska roligt. Tja, vi hade roligt i alla fall. Trots Ystads mer-än-vanligt döda tillstånd.

Efter stängningsdags sökte vi oss till Max. Som vanligt. Också där var dött. Jag vet inte om det hade något med att det var fredag och att jag främst brukar gå ut på lördagarna att göra, eller om det helt enkelt bara är något jag missat. I vilket fall beställde jag en pommes och Madde en glass och så fick vi sällskap av två underhållande killar som höll oss sällskap tills vi praktiskt taget blev utsparkade därifrån. Eller, det var nog mest vi som underhöll dem om jag tänker efter. Känns inte som att de fick en syl i vädret så ofta, i alla fall. Och de blev nog lite rädda när vi började citera High School Musical...

Och halv fem lördag morgon traskar vi hem till mig igen i soluppgången och går och nannar. Vaknar upp med extremhuvudvärk, men sov så länge det gick och sedan var allt toppen igen, så vi åt lite frukost och choklad och såg HSM 3 innan vi gick vidare till något fantastiskt; nämligen Twilight. Fattar inte att jag inte sett den innan. Sådär djävulskt het borde det vara förbjudet att vara... Vi låg och dreglade hela eftermiddagen, Madde och jag. Innan hon var tvungen att återvända till landet och jag fick nöjet att bråka med min dator i några timmar.

Och nej, jag tittar inte på ESC. Hellre spyr jag. Fast det hade kunnat gå an om det hade varit lite roligt sällskap och alkohol inblandade, men jag har ingetdera här med mig. Så det får vara.

1 kommentar: