söndag 17 maj 2009

Cordelia Kenn

Boken jag läser just nu har verkligen fångat mig. Jag är lite kär, faktiskt. Mycket för att jag känner igen mig så mycket. Hon är lika tankfull som jag. Och tycker om ord. Det är en bok på nära 850 sidor och det känns som att det kommer att ta lite tid för mig att läsa ut den, då jag nästan aldrig kan ta mig tid eller få ro att läsa just nu. När jag väl gör det är det definitivt sträckläsningsmaterial, men jag blir hela tiden distraherad. Hon pratar mycket om kärlek, och så fort hon nämner något om kärlek, kyssar eller sex villar sig mina tankar iväg någon annanstans. Till Honom såklart. Och det är inte bra, eftersom jag med allt jag gör just nu bara försöker distrahera mig från just det. Men av någon anledning blir jag i alla fall inte ledsen just i samband till den här boken, kanske för att själva boken och texten i den får mig att känna mig lugn och trygg på något vis.

I varje fall så tänkte jag citera en bit ur boken jag just läste som jag tyckte om. Allt är så ärligt. Så även här.


Ur "Det här är allt - Cordelia Kenns kuddbok":

"Mina krav på en pojkvän

1. Han ska vara den drivande fast det egentligen är jag som är det utan att han vet om det.

2. Han ska få mig att skratta.

3. Mitt hjärta ska slå fortare varje gång jag ser honom, vad jag än är på för humör och vad för slags humör han än är på.

4. Han ska vara suverän på att kyssas.

5. Han ska veta en massa saker om en massa saker som jag inte vet något om, och han måste gilla att förklara dem för mig, till och med när jag inte vill veta något om dem.

6. Han ska ha något som han brinner för (inte en annan älskare) förutom mig.

7. Han ska inte alltid låta mig få som jag vill.

8. Han ska vara bestämd mot mig i fråga om sådant som jag är dålig på och som jag bör bli bättre på.

9. Han ska kunna se på sex med både humor och allvar.

10. Han ska ha ögon som får mig att smälta, händer som är oemotståndliga, en röst som gör mig våt mellan benen så snart jag hör den och han måste ha begåvats med en välformad bakdel.

11. Han ska tycka om att läsa, diskutera (och jag menar diskutera, inte gräla, jag avskyr gräl), musik, tystnad, och att vara ensam med mig långa stunder utan att behöva säga något.

12. Han ska vara äldre än jag, både i fråga om år och i fråga om kunskap om "livet utanför" (som hur man ordnar med praktiska saker), men jag måste vara äldre än han i fråga om kunskap om våra inre liv.

13. Han ska vilja lära av mig och jag ska vilja lära av honom (Det finns människor som vet en massa, och ändå vill man inte lära sig något av dem för att de är som de är.)

14. Han ska ha manliga attribut som jag tycker är vackra och älskar att leka med. (Att döma av vad jag har sett, både i verkligheten och på bild, så är många mäns utrustningar antingen fula eller helt enkelt löjliga.)

15. Han ska tro att det finns mer i livet än det liv vi känner till och han måste vilja veta mer om det livet som är mer än det liv vi känner till (det andliga livet).

16. Han ska vilja berätta allt om sig själv för mig, speciellt sina allra hemligaste hemligheter, och jag måste vilja berätta allt om mig själv för honom, speciellt mina hemligaste hemligheter.

17. Han ska vara mer världsvan och bildad än jag, han ska vara väluppfostrad och inte skämma ut mig offentligt. "


Bra sagt, tycker jag. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Tänk, jag har själv haft en enda pojkvän som levt upp till i princip allt ovanstående. Och nej, nej, varför skulle jag sakna honom för...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar