tisdag 2 juni 2009

Hästsommar

Idag red jag en lång runda barbacka i skogen med Fallino. Var jättemysigt, han var så söt och duktig hela tiden. Det är lite spännande att rid barbacka på honom, för är man väl ute och skulle trilla/hoppa av så blir det bara till att gå vidare med honom. Med tanke på hans storlek och min (obefintliga) smidighet är det ganska omöjligt att komma upp igen utan hjälpmedel.
Men i alla fall! Supermysigt. Som alltid när solen skiner, det är en varm och ljus kväll och fåglarna kvittrar och lugnet sänker sig över en. Sommaren är den bästa årstiden att ha häst, tycker jag. Det är då alla drömmar och fantasier man fick från hästböckerna när man var liten kan komma till liv. Allt är möjligt! Det enda som är jobbigt med sommaren är väl egentligen insekterna, men det kan man alltid göra något åt. Plus att jag hellre själv får några myggbett än fryser häcken av mig.

Men tänk själva - man kan rida ut långa turer i skogen, galoppera över ängarna, trava fram längs grusvägarna och varför inte (om man haft en sådan häst) bada. Dressyra på fälten, hoppa i skogen. Ja, vad som. Allt är bara så mycket frihet! Ja, där har vi det, sommaren är frihet. Det är den man längtar efter resten av året, och det av en anledning. Och jag skulle lätt kunna stå för att en sommar med häst är den bästa sommaren. Hästar är frihet, lugn, frid. Glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar